Leerlingenbegeleiding
Begeleidingsmaatregelen
ILB (leerlingenbegeleiders)
Vormen van coaching
Cognitief sterk functionerende leerlingen
Cognitief sterk functionerende leerlingen …
… hebben vaak meer uitdaging nodig om gemotiveerd te blijven.
Buddy-project
Stille ruimte
Taalondersteuning anderstalige nieuwskomers
Vakbegeleidingsplan
Avondstudie
Wat je in de studie doet, hoef je thuis niet meer te doen.
CLB
Een medewerker van het CLB komt ons wekelijks op HDC ondersteunen bij het verhogen van het welbevinden van onze leerlingen.
Leerlingenbegeleiding
Ons zorgcontinuüm voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoefte ziet er zo uit:
- brede basiszorg
- verhoogde zorg
- uitbreiding van zorg
- IAC en OV4 verslag
Brede basiszorg
- “Remediëren” betekent “individuele leerhulp aanbieden om leerachterstand te vermijden”.
- “Differentiëren” betekent “variatie aanbrengen in de leerstof en de didactische aanpak”.
- “Compenseren” betekent “hulpmiddelen toelaten”
- deelt veranderingen in het dag- en lesverloop tijdig mee: wijzigingen in lessen en lokalen, meebrengen van benodigdheden, …
- geeft de nodige structuur (helpt bij het opsplitsen in deeltaken) en duidt de essentie van de leerstof aan.
- benadrukt die essentie en legt ze duidelijk uit.
- biedt de leerstof zoveel mogelijk auditief én visueel aan.
- heeft oog voor de aandacht in de les, het begrijpen van de leerstof en het beheersen van de vaardigheden.
- zorgt er mee voor dat de leerlingen kunnen beschikken over correcte, leesbare en goed gestructureerde notities.
- bezorgt de leerlingen specifieke, vakgerelateerde studietips.
- ziet er elke les op toe dat de deadlines goed ingevuld worden in de planningsagenda. Leerlingen van de eerste, tweede en derde graad die de deadlines vaak niet halen, worden verplicht hun planning uit te schrijven.
- vult het lesonderwerp evenals de taken en toetsen in Smartschool in. Hij doet dat ten laatste de dag dat de les gegeven wordt voor 16.30 uur.
- gebruikt voor alle bezorgde teksten (leerstof, toetsen en examens) het lettertype Verdana 11 met een duidelijke interlinie 1,15 en zonder cursieve tekst.
- stelt examens op waarvoor maximaal 80% van de beschikbare tijd nodig is om het af te leggen.
- spoort de leerlingen aan om vragen te stellen over leerstofonderdelen die zij niet begrijpen.
- verduidelijkt tijdig de mondelinge examens (wanneer, waar, hoeveel tijd, inhoud, …).
- geeft bij open vragen in toetsen en examens de leerling toelichting als hij erom vraagt.
- wijst de leerlingen erop dat ze bepaalde vragen niet of onvolledig hebben ingevuld.
- sanctioneert spelfouten bij niet-taalvakken niet, tenzij het om vakspecifieke terminologie gaat. Spelfouten worden wel steeds aangeduid.
- De leerling kan aan de leerkracht vragen om de cursus, de powerpointpresentaties, de opdrachten of vragen en de oplossingen via e-mail door te sturen, indien ze digitaal beschikbaar zijn. Voor de digitale handboeken van ADIBib zorgen de leerlingen zelf.
- De leerling noteert op een toets of taak links boven de hoofdletter M (van maatregelen) als geheugensteuntje voor de leerkracht tijdens het verbeteren.
- De leerling krijgt bij toetsen 20% meer werktijd OF 20% minder opdrachten.
- De leerling kan vragen om de toets- en examenvragen te laten voorlezen.
- De leerling mag aan de toezichthoudende leraar vragen om zijn examen mondeling toe te lichten zodat de leerling zeker is dat wat hij zegt ook geschreven staat.
- Spelfouten worden nooit aangerekend tenzij de opdracht die specifieke spelvaardigheid toetst.
- Bij het maken van taken thuis, maakt de leerling gebruik van tekstverwerking (Word) en geavanceerde dyslexiesoftware (Sprint).
Wij verwachten dat de leerling de taken doorstuurt via Smartschool.
Volgende twee maatregelen gelden ook zonder enige discussie. Maar ouders en leerlingen moeten wel schriftelijk aan de directeur leerlingenzorg laten weten dat ze er gebruik van willen maken.
- Bij het noteren en het maken van oefeningen en (herhalings-)toetsen in de klas, maakt de leerling gebruik van tekstverwerking (Word) en geavanceerde dyslexiesoftware (Sprintplus). Wij verwachten dat de leerling
- zijn eigen laptop meebrengt.
- het gekregen vertrouwen niet schaadt door (herhalings)toetsen op zijn laptop op te slaan en/of ze door te spelen aan anderen.
- de oefeningen en toetsen op een stick aan de leerkracht afgeeft. (De leerkracht zorgt in de klas voor de stick.)
- Bij het afleggen van schriftelijke examens, maakt de leerling gebruik van tekstverwerking (Word) en geavanceerde dyslexiesoftware (Sprintplus).
De examens vinden plaats in de examen-Sprintplus-klas. De leerling
- legt het examen af op een pc van de school.
- gebruikt geen internet.
- print op het einde zijn kopij en geeft ze af aan de toezichthoudende leerkracht.
- De leerling noteert op een toets of taak links boven de hoofdletter M (van maatregelen) als geheugensteuntje voor de leerkracht tijdens het verbeteren.
- De leerling krijgt bij toetsen 20% meer werktijd of 20% minder opdrachten.
- De leerling mag de vakleerkracht steeds vragen om een vraag op een toets of een examen te parafraseren. Dit betekent dat de zin in andere woorden wordt geherformuleerd zodat hij voor hem duidelijk wordt.
- De leerling mag steeds zijn specifiek woordenboek gebruiken bij taken, toetsen en examens. Dit belet echter niet dat hij een vraag tot parafrasering mag stellen.
- De leerling krijgt een overzicht van de leerstof vooraf zodat hij/zij zich op de les kan voorbereiden.
- Indien de leerlingen zelfstandig notities moeten nemen, krijgt de ex OKAN-leerling tijdig notities en/of oplossleutels aangeboden van de leerkracht, indien ze digitaal beschikbaar zijn.
- De leerling krijgt voor mondelinge examens meer voorbereidingstijd.
- De leerstof van bepaalde vakken wordt “ontstoft”. Deze maatregel geldt zeker voor taalvakken waar leerlingen een grote achterstand hebben.
- Bij de taalvakken worden minstens de leesopdrachten sterk gereduceerd.
- De leerling noteert op een toets of taak links boven de hoofdletter M (van maatregelen) als geheugensteuntje voor de leerkracht tijdens het verbeteren.
- De leerling mag steeds bij hoofdrekenen tussenoplossingen uitrekenen en een zakrekenmachine gebruiken.
- De leerling krijgt bij toetsen van wiskunde en positieve wetenschappen 20% meer werktijd of 20% minder opdrachten.
- Bij rekenfouten wordt de redenering altijd gehonoreerd.
- De leerling noteert op een toets of taak links boven de hoofdletter M (van maatregelen) als geheugensteuntje voor de leerkracht tijdens het verbeteren.
- Indien het moeilijk is om tijdens de les zelf nota’s te nemen en tegelijk te luisteren, begeleidt de leerkracht de leerling bij het kopiëren van de aantekeningen van een medeleerling.
- De leerling krijgt een voor hem ‘goede’ werkplek in de klas.
- Toetsvragen worden steeds schriftelijk ter beschikking gesteld of geprojecteerd.
- De leerling krijgt bij toetsen 20% meer werktijd OF 20% minder opdrachten.
- De leerling mag aan de toezichthoudende leraar vragen om zijn examen mondeling toe te lichten zodat de leerling zeker is dat wat hij zegt ook geschreven staat.
- De leerling mag bij toetsen, examens of zelfstandig werk gebruik maken van een koptelefoon of oordopjes om binnendringend geluid te weren.
- Bij een langetermijnopdracht wordt de leerling hieraan regelmatig herinnerd.
- De leerling kan en mag gebruik maken van de “stille ruimte” tijdens alle pauzes tussen 7 en 17.30 uur.
- Het Zeppelinproject omvat een heel gamma aan thema’s en werkvormen. De Zeppeliners kunnen kiezen tussen twee trajecten:
- het korte traject waarbij de gevolgde modules ingaan op typische problemen die hoogbegaafden kunnen tegenkomen
- of het lange traject waarbij deze modules worden aangevuld met modules die meer cognitieve uitdaging bieden.
- Twee lesuren per week kunnen ze zelfstandig of onder begeleiding van een coach aan een project werken. Ook psychosociale vaardigheden en studiemethode komen aan bod.
- In de derde graad komt daar ook de optie bij om lessen bij te wonen bij andere richtingen (voor maximaal 4 uur per week), of een vak te volgen aan de universiteit (alleen voor zesdejaars).
- De gemiste lessen halen de leerlingen zelfstandig in.
- Er wordt de nodige aandacht besteed aan veranderingen of wijzigingen in het dagverloop (bv. concretiseren van daguitstappen, tijdig mededelen van filmvoorstellingen, enz.).
- De leerling krijgt een ‘goede’ werkplek in de klas, liefst dicht bij de leerkracht, verwijderd van raam of deur.
- De leerkracht gebruikt zoveel mogelijk concrete taal, taal waarbij je een beeld kan zien. Figuurlijk taalgebruik wordt aangevuld met de letterlijke betekenis, tenzij dit deel uitmaakt van de leerstof (bv. zegswijzen).
- Groepsopdrachten worden intenser opgevolgd bij deze leerlingen:
- de leerkracht bepaalt groepssamenstelling
- bij de verdeling van de taken verduidelijkt de leerkracht mee wie welke taak op zich neemt en volgt deze afspraken ook mee op.
- Er wordt extra aandacht besteed aan de integratie van de leerling in de klasgroep. Concrete observaties kunnen aanleiding geven tot overleg met leerlingbegeleiding, leerling en ouders.
- De leerling vindt een vertrouwenspersoon in de ondersteuner, de klasleraar of de leerlingbegeleider. Op de speelplaats is er een extra verbinding met de opvoeder van het betreffende jaar.
- De leerling kan en mag gebruik maken van de “stille ruimte” tijdens alle pauzes tussen 7 en 17.30 uur.
- Indien er digitale cursussen voorhanden zijn, krijgt de leerling hier toegang toe.
- Indien het moeilijk is om tijdens de les zelf nota’s te nemen en tegelijk te luisteren, kan de leerkracht de aantekeningen van een medeleerling laten kopiëren.
- De leerling noteert op een toets of taak links boven de hoofdletter M (van maatregelen) als geheugensteuntje voor de leerkracht tijdens het verbeteren.
- De leerling krijgt bij toetsen 20% meer werktijd of 20% minder opdrachten.
- De leerling mag bij toetsen, examens of zelfstandig werk gebruik maken van een koptelefoon of oordopjes om binnendringend geluid te weren.
- Mondelinge examens worden tijdig verduidelijkt (wanneer, waar, hoeveel tijd, inhoud).
- De leerkracht geeft de leerling een tweede kans indien hij vragen fout heeft geïnterpreteerd of totaal naast de zaak antwoordt.
- De leerling heeft bij open vragen het recht om toelichting te vragen.
Verhoogde zorg
- Compenseren betekent hulpmiddelen toelaten.
- Dispenseren betekent bepaalde onderdelen van het leerprogramma schrappen en waar mogelijk vervangen door iets gelijkwaardigs.
Deze bijkomende individuele maatregelen kunnen, indien nodig, altijd aangepast worden op vraag van één van de betrokkenen.
Deze werkwijze geldt voor:
- problematieken zoals vernoemd in de brede basiszorg waarvoor echter geen attest voor handen is
- problematieken zoals vernoemd in de brede basiszorg met attest, maar waarvoor de maatregelen nog niet voldoende zijn
- andere leer- of ontwikkelingsproblemen dan de hierboven vernoemde.
Uitbreiding van zorg
- Een Individueel aangepast curriculum (IAC) Als de ouders kiezen voor een IAC zal de leerling worden ingeschreven voor een gedeelte van het normale programma. Op het einde van het schooljaar krijgt de leerling dan geen A-, B- of C-attest maar wel een attest van verworven bekwaamheid. Zo’n IAC kan alleen als de klassenraad zijn instemming verleent, en onder ontbindende voorwaarden. In uitzonderlijke gevallen kan er wel een gewoon attest uitgereikt worden.
- OV4-verslag: de leerling en ouders hebben de keuze om les te volgen in het gewoon of buitengewoon onderwijs. Het verslag wordt opgesteld voor leerlingen met een grote onderwijsbehoefte. Ze volgen geen IAC, maar het gemeenschappelijk curriculum en krijgen dus een A-B-of C-attest aan het einde van het schooljaar.
- De overstap naar het BuSO, het Buitengewoon Secundair Onderwijs.
ILB: Interne leerlingenbegeleiders
Leercoach
Ze helpen je om van een 5 op 10 een 7 op tien te maken.
We doen ook aan mindfulness door meditatie.
Wat als het studeren voor verschillende vakken tegenvalt, en als de info over 'leren leren' van de vakleerkrachten niet voldoende blijkt te werken? Dan kan een leercoach helpen. Samen met jou zoeken we naar wat leren voor jou moeilijk maakt: welbevinden, planning, structuur, orde, studiemethode, aandachtstoornis, ...? En uiteraard zoeken we naar methoden om met deze oorzaken aan de slag te gaan.
In sommige gevallen passen we die methoden na de schooluren samen toe in de begeleide avondstudie.
Binnenklasdifferentiatie. Dat is omgaan met verschillen tussen leerlingen in een klas op een proactieve, positieve en planmatige manier om te komen tot verhoogde motivatie, welbevinden, leerwinst en/of leerefficiëntie.
Zeppelin-project. De leerlingen die daarbij aansluiten, volgen het ganse jaar een traject dat hen langs verschillende modules voert. In zo’n module werken de leerlingen enkele weken lang (twee lesuren/week) onder begeleiding van een coach rond een thema. De gemiste lessen halen ze zelfstandig in. Uiteraard krijgen toetsen steeds voorrang op het Zeppelinactiviteit.
Welke modules de leerlingen doorlopen, hangt af van het jaar waarin ze zitten. Tijdens hun 6-jarige carrière op HDC willen we hen van een zo ruim mogelijk gamma aan thema’s en werkvormen laten proeven. Een greep uit het aanbod: recht, sterrenkunde, filosofie, improvisatietheater, evolutietheorie, keramiek …. Enkele modules die zeker verplicht zijn: studiemethode voor cognitief sterk functionerende leerlingen; omgaan met perfectionisme en faalangst; en ontspanningstechnieken.
In uitzonderlijke omstandigheden volstaat het aanbod van binnenklasdifferentiatie en Zeppelin niet. Er kan dan een bijzonder individueel traject aangevraagd worden bij de directeur leerlingenzorg. Noden en mogelijkheden worden verkend en naast mekaar gelegd. De klassenraad buigt zich vervolgens over het voorstel en zal hierover stemmen.
In een dergelijk individueel traject kan de klassenraad aan de leerling vrijstelling verlenen van het bijwonen van lessen zodat de leerling extra verbreding kan krijgen via vakken in andere studierichtingen of via onderwijs buiten de school (vanaf het vijfde jaar aan de UCLL, vanaf het zesde jaar aan de KULeuven).
Cognitief sterk functionerende leerlingen
Binnenklasdifferentiatie. Dat is omgaan met verschillen tussen leerlingen in een klas op een proactieve, positieve en planmatige manier om te komen tot verhoogde motivatie, welbevinden, leerwinst en/of leerefficiëntie.
Zeppelin-project. De leerlingen die daarbij aansluiten, volgen het ganse jaar een traject dat hen langs verschillende modules voert. In zo’n module werken de leerlingen enkele weken lang (twee lesuren/week) onder begeleiding van een coach rond een thema. De gemiste lessen halen ze zelfstandig in. Uiteraard krijgen toetsen steeds voorrang op het Zeppelinactiviteit.
Welke modules de leerlingen doorlopen, hangt af van het jaar waarin ze zitten. Tijdens hun 6-jarige carrière op HDC willen we hen van een zo ruim mogelijk gamma aan thema’s en werkvormen laten proeven. Een greep uit het aanbod: recht, sterrenkunde, filosofie, improvisatietheater, evolutietheorie, keramiek …. Enkele modules die zeker verplicht zijn: studiemethode voor cognitief sterk functionerende leerlingen; omgaan met perfectionisme en faalangst; en ontspanningstechnieken.
In uitzonderlijke omstandigheden volstaat het aanbod van binnenklasdifferentiatie en Zeppelin niet. Er kan dan een bijzonder individueel traject aangevraagd worden bij de directeur leerlingenzorg. Noden en mogelijkheden worden verkend en naast mekaar gelegd. De klassenraad buigt zich vervolgens over het voorstel en zal hierover stemmen.
In een dergelijk individueel traject kan de klassenraad aan de leerling vrijstelling verlenen van het bijwonen van lessen zodat de leerling extra verbreding kan krijgen via vakken in andere studierichtingen of via onderwijs buiten de school (vanaf het vijfde jaar aan de UCLL, vanaf het zesde jaar aan de KULeuven).
Buddy-project
Stille Ruimte
In de stille ruimte vind je een stoel als je moe bent, hoop als je verdwaald bent, geloof als je twijfelt, troost als je verdrietig bent, rust als je over je toeren bent. Daar kan je zijn zoals je bent. Even stilstaan, de rust inademen, tot rust komen.
Taalondersteuning anderstalige nieuwkomers
Vakbegeleidingsplan
Avondstudie
Na de schooldag kan je nog in de avondstudie blijven van 16.20 uur tot 17.30 uur (niet op woensdagnamiddag en niet op vrijdagavond). Je studeert en werkt er in een rustige sfeer waar een medewerker toezicht houdt. Ideaal voor wie wat extra structuur en steun van medeleerlingen kan gebruiken.
CLB
Dankzij het wekelijks overleg is het vaste CLB-anker op de hoogte van de begeleiding van individuele leerlingen of klassen. Door deze wisselwerking kan snel overgeschakeld worden en doorverwezen worden naar andere specifieke professionele ondersteuning.